Permulaan

Hidupkan enjin dan terus mara ke hadapan.

Januari 07, 2015

Pesanan Abang 'Long' Fadil

Aku mula mengenali Abang Long Fadil (ringkas; Fadil) sewaktu menuntut di universiti. Dari jauh kita dah boleh detect Fadil sebab badan dia macam Big Show dengan kegemaran Fadil menunggang motor besar. Ulang alik Tanjung-Danok adalah perkara 'tiada hal' dalam hidup Fadil.

Sewaktu aku bertekad membuka Terfaktab Media.

Fadil menasihati aku.

Oh kenapa Fadil ini aku highlight-kan cerita dia dalam blog? Sebab dia usahawan contoh yang aku boleh masuk dan hadam segala pendapat dia.

Terutama dalam hal penerbitan. Sebab dia taukeh dalam kerja menerbitkan buku, printing banner, beg dan macam-macam lagi lah. Senang cakap, siapa yang tak kenal Abang Long Fadil kat Penang? Hang kalau buat bisnes kat Penang, tapi tak kenal Abang Long Fadil, hang gila.

Even bekas Ketua Menteri Melaka pun kenal dia. Tu dia sampai Melaka. Apatah lagi semua pensyarah dan penjawat awam kelas 41 dan ke atas? 

Abang Long Fadil adalah nama besar dalam industri cetak mencetak di utara.

Jadi nasihat Fadil pada aku ialah, yang aku boleh kongsikan buat korang yang ingin menceburi bidang cetak mencetak;

1. Jangan menipu bilangan cetakan.
2. Jangan tertipu dengan penerbit yang menipu bilangan cetakan.
3. Berlaku adil dalam pembahagian royalti.
4. Beri royalti yang bagus untuk penulis.
5. Rezeki Tuhan datang banyak kepada yang memberi, lebih banyak kita memberi, lebih banyak rezeki yang berkat kita dapat.


Ingat 5 pesanan ini, insyaAllah berjaya.




p/s: Aku rasa Abang Long Fadil dah tak pergi Danok sejak dah kahwin. Kahkahkah.

SIHIR

"Sampai bila kita nak macam ni bang? 10 tahun kita melawan sihir?" keluh Yuhanis pada suaminya, Herman.

"Ini semua punca dari abang, kalau abang tak layan peremp..." kata-kata Yuhanis terhenti kerana Herman memandang Yuhanis dengan wajah garang.

"Awak.. haishh boleh tak.. haishhh" balas Herman menahan marah. Dia sebenarnya mahu memaki isterinya tetapi memandangkan dirinya masih ada rasa hormat, dia hanya boleh menahan dengan perkataan 'haishh'.

"Hal yang lepas, lepaslah. Yang sekarang ni kita kena sama-sama kuat hadapinya." sambung Herman semula.

Jika bukan kerana Herman melayan perangai gedik Juhana waktu 10 tahun dahulu. Mungkin semuanya boleh berubah. Ketika itu, Yuhanis dan Herman baru mendapat cahaya mata yang pertama. Dia (Yuhanis) masih ingat sewaktu Herman memperkenalkan Juhana sebagai rakan sepejabat Herman. Setelah lama berkawan, perangai Herman berubah menjadi pemarah terhadap Yuhanis. Tiada lagi Herman yang romantis dan caring. Asyik nak marah dan ada saja yang tak kena.

Setelah 3 tahun dari waktu perkenalan, barulah diketahui rupa-rupanya Juhana telah me-nasi-kangkang-kan Herman supaya tunduk dan patuh macam orang bodoh atas segala permintaan Juhana.

Apabila diketahui hal ini, Yuhanis bertekad membawa Herman kembali ke pangkal jalan. Yuhanis bawa Herman berubat dan menjaga Herman sebaik-baiknya. Herman bertukar kerja ke Shah Alam apabila mulai sedar dirinya telah disihir oleh Juhana, manakala Juhana pula masih kekal di Bangi.

Menurut Tok Leha yang setia mengubati Herman dan Yuhanis selama 7 tahun sehingga sekarang, sihir yang dibuat oleh Juhana amat kuat. Dikatakan Juhana menuntut ilmu hitam dengan iblis dan Juhana boleh bertukar bentuk. Malah, boleh menghantar santau serta binatang dan serangga untuk mengintip gerak geri Herman dan isterinya,

"Ini dendam kesumat Man." pesan Tok Leha pada Herman dan isterinya.

"Selagi dia tak dapat apa yang dia nak, selagi dia tak dapat lupa kejadian kau memalukan dia depan orang ramai pasal sihir dia, selagi itu dia takkan berhenti. Kau kena cekal Man." tambah Tok Leha lagi.

Pesanan-pesanan Tok Leha itu Herman sentiasa ingat dan segala amalan perubatan tradisional Islam diamalkan dengan tertib oleh Herman. Siapa yang tak cuak kalau berhadapan dengan perempuan sihir yang boleh jadi-jadian? Dulu Herman dan Yuhanis pernah terjumpa monyet jadian berwarna putih di belakang rumah, merenung mereka dengan mata yang merah dan tajam.

Monyet jadian belakang rumah, mentadak-mentadu dalam selimut, pelesit atas gambar, cacing merah panjang atas sinki, lalat dalam kapal terbang yang terbang 35 ribu kaki, musang hijau atas para, kokang bersiul atas atap, dan banyak lagi. Ilmu jadian apa agaknya Juhana pakai?

Semalam adalah perkara pelik yang di alami Herman sewaktu mula bertugas seperti biasa. Dia rasa bagai ada yang tak kena. Mula-mula dia macam biasa menyusun buku. Kemudian dia mendapat satu pesanan SMS yang tertulis;

"Aku akan terus cari kau sampai lubang cacing!"

Herman diam dan tak mengendahkannya. Tetapi apabila dia menoleh ke kiri, dia terkedu sebentar. Terpaku. Benda itu merenung tajam pada Herman dan mendengus kuat.

"Ah sudah, apa hal ada babi hutan dalam perpustakaan?"






Tamat

Disember 31, 2014

Sudahkah Anda Mandi Air Banjir Hari Ini?

Elok-elok ekonomi tahun 2012 itu 80.4% dari sektor perkhidmatan (sumber Harakah Januari 2013), tahun 2014 naik MB baru, entah apa gila tebang pokok sana sini buat sektor pembalakan kat kawasan tadahan hujan utama.

Mampos.

Dulu tebang balak juga, tapi takdelah gila sangat. Dulu 2-3 tahun lepas kalau Gua Musang tu banjir, air jernih. 

Sekarang air keladak kuning, air berlumpur.

Ini semua kerja bangang dari tangan pemimpin yang bangang dalam kategori pakai kopiah dan serban. Sedarlah hakikat bahawa kepandaian ilmu seseorang tidak boleh dinilai dengan kopiah, serban, songkok mahupun jubah hatta baju Melayu. Ah, termasuklah pakai blazer kot dan jersi bola.

Kepandaian ilmu juga tidak boleh dinilai dari ilmu Islamik sahaja. 

Seorang sarjana yang diakui memang pandai-cerdik-alim telah berkata;

"Apa guna belajar pengajian Islam tinggi-tinggi tapi ilmu matematik, sains dan finance bangang abadi?"

Punyalah hafaz Al-Quran terer-terer tapi 23+42 pun cari kalkulator nak kira.
Punyalah solat tak henti-henti tapi tak reti beza oksigen dan karbon dioksida.
Punyalah pum pang pum pang pasal hudud dan hukum hakam tapi bila menulis karangan tak reti letak perenggan. 

Aku dah cakap lama dah. 

i. Ilmu dunia dan akhirat kena seimbang.
ii. Politik dan agama jangan campur aduk lah bangang.
iii. Kesian-kesian  jugak, tapi menyampah tak boleh hilang.

p/s: Nak mandi air banjir apa kalau warna kuning macam ni?

Disember 06, 2014

Menuju 2015

Mengumpul duit untuk perkahwinan bukan kerja mudah. Telah lama aku lakukan dulu ketika dalam pengajian, tapi dek tiada jodoh. Aku habiskan duit buat pergi enjoy berkembara ke Asia Tenggara dan beli kereta.

Kali ini kumpul semula dan sudah nampak seriusnya bila baru mengikat tali pertunangan. Darah manis orang kabor bila bertunang. Hek eleh sangat.

Ok, menuju 2015 dengan kerisauan pasal GST, pasal harga tak menentu, kita sewajarnya tenang dan berusaha untuk menstabilkan keadaan.

1. Rilis novel
2. Tingkatkan ke Sendirian Berhad
3. Perkahwinan dengan gadis yang dicintai.

Ok, thank you for keep supporting us! 

Kita kerja untuk masyarakat!


Bikin Filem

Ketika aku pada tahun satu pengajian, aku bikin komuniti.
Kemudian, aku bikin tshirt.
Ketika aku pada tahun kedua pengajian, aku bikin lagu.
Kemudia, aku bikin album.
Ketika aku pada tahun tiga pengajian, aku bikin penulisan.
Kemudian, aku bikin buku.
Sekarang, ketika aku pada tahun dua pekerjaan, aku bikin entiti.
Dan aku baru lepas bikin filem.

Filem terbitan Terfaktab Media dan RAT Production yang berjudul Ragut. Merupakan adaptasi dari cerpen Ragut oleh Isaac Ismael dalam buku himpunan cerpen best-seller di Kinokuniya iaitu Korban Cinta Remaja.

Mengisahkan peragut yang kemudian bertukar menjadi pembunuh. Menampilkan Auf Razak (pelakon Jalan Pintas) sebagai pelakon utama. 

Baru saja siap, sudah mendapat pencalonan untuk festival filem Labuan, festival filem antarabangsa Johor Bahru dan filem festival antarabangsa Mumbai, India. Not bad jugak lah.

Bikin sana-sini, bikin semata minat. Aku tak tahu apa lagi aku nak bikin selepas ini.
Muzik, baju, buku dan filem telah aku ceburi.

Mungkin aku patut bikin empayar. Maju terus!

November 22, 2014

Dunia Penulisan Semakin Pelik

1. Aku baca 10 muka surat pertama buku ini. Meneliti isi buku ini dengan dalam namun sayangnya aku tak dapat hadam. 

2. Aku hanya senyum sinis melihat isi buku ini. Ayatnya, persoalannya, dan isu yang diutarakan.

3. What the fuck? Ada wujud buku sebegini? Buku ini merosakkan akal. Merosakkan pemikiran. Ini bukan buku. 

4. Terus aku tutup buku itu dan tak mahu baca lagi. 

5. Aku fikir aku seorang saja yang merasakan hal ini. Lalu aku tanyakan pada kawan penerbitan, dia pun menyatakan hal yang sama.

6. Aku hanya mampu geleng kepala. Tambah pula melihat generasi yang tak tahu apa mula mendamba penulisan buku ini dan penulisnya.

7. Dunia penulisan memang semakin pelik.

November 08, 2014

Nota Untuk Rakyat

Salam sejahtera. 

1. Harga hartanah semakin mencekik darah. Majoriti rakyat terhimpit untuk memiliki rumah, apatah lagi memiliki tanah. Spekulasi harga tanah yang dimonopoli oleh satu kaum telah menjadikan kerosakkan aliran harga hartanah. 

2. Ekonomi Malaysia secara relatifnya maju berkembang. Namun, tidak mendapat pulangan yang berbaloi kerana kos sara hidup dan ekonomi kehendak melebihi ekonomi keperluan. 

3. Politik di Malaysia telah mengajar majoritinya rakyatnya bersikap biadap dan hilang budi bicara mahupun tatasusila. Politik agresif dan terlalu terbuka mencengkam keadilan sosial yang terpesong dari landasan. 

4. Kemudahan media sosial terlalu banyak disalah guna. 

5. Penjualan agama semakin berleluasa. Terlalu banyak produk atas angin yang menggunakan agama sebagai pelaris. 

6. Sikap ingin cepat kaya dan sikap ingin cepat popular telah mula merebak dalam pemikiran rakyat negara ini. Ia mengundang ketidakstabilan sosial apabila sikap itu lebih kepada kontroversi dari kejayaan. 

7. Terdapat satu golongan yang melawan dan menentang. Pada mata mereka ia merupakan ketidakadilan. Namun, cara mereka menyumbang kepada point nombor 3.

Sekian.