Ogos 01, 2010

Aku Islam Berbangsa Melayu

A'ah. Aku orang Melayu. Jadi, apa masalahnya kalau aku Melayu? Darah Melayu dalam diri Melayu masih membara sejak zaman Melayu agung Sriwijaya, sejak zaman maritim Melaka.

Aku berbangsa Melayu. Kaum Melayu. Suku kaum Banjar dan Bugis. Melayu Johor. Bercakap dengan bahasa Melayu. Bertutur dengan slanga Muar dan Pulau Pinang. Menulis rumi dan jawi.

Islam. Apahal nak kecoh-kecoh sama ada aku ni Islam atau tak? Sama ada aku ini berupa Islam atau tak? Aku jadi Islam sebab keturunan. Nenek moyang aku dulu kala masa kurun ke 13 bukan Islam pun. Hindu. Jadi apa pasal bising-bising kat telinga aku yang Islam tu penting dari Melayu. Bila para pedangang Arab Islam datang, mereka berkahwin dengan moyang-moyang aku. Jadilah seluruh keturunan aku beragama Islam. Sekali lagi aku nak cakap, kenapa nak bising-bising pasal Islam atau tak Islam seseorang tu?

Ni bukan zaman Nabi. Zaman mencari Islam. Ni zaman pasca. Zaman penyambungan. Kalau nak cari Islam dan Tuhan, itu urusan masing-masing. Itu pilihan masing-masing. Tak semua Arab tu Islam. Dan tak semua Melayu itu Islam. Melayu Filipina adalah Kristian. Melayu Siam adalah Buddha. Melayu Bali adalah Hindu. Sapa cakap Melayu itu Islam? Dan sapa pulak bagi auta Islam itu Melayu?

Ini bangsa aku. Bagi aku, bangsa aku kena pilih Islam. Bagi aku, bangsa aku perlu hebat. Perlu mantap. Dengan jalan Islam. Tapi, bukan sampai buang Melayu sebab Islam. Itu namanya BABI. Macam buang Bapak sebab nak ikut Emak. Bukan semua benda boleh jadi SATU-SATU nya penting. Sekarang ni, DUA-DUA nya penting. Agama dan Bangsa.

Pedulikan bangsa lain. Pedulikan Cina, pedulikan India, pedulikan bangsa baru Pan-Asia. Itu hal diorang. Lantak diorang nak survive bangsa diorang. Kenapa hal Cina, yang Melayu kena ambil berat? Suruhlah Cina China diorang ambil berat. Itu tanah asal mereka. Ini tempat Melayu punya. Cina dan India datang menumpang. Menumpang lah sampai berpuluh keturunan. Melayu tak kesah. Asal berbuat baik dan jangan pijak kepala Melayu. Kalau Cina Islam sekalipun, Melayu boleh ambil berat. Sebab agama. Tapi, kalau Cina Islam nak makan pun masih tak reti pakai tangan, nak jugak pakai chopstick, mintak Melayu buatkan. Boleh pergi jahanam. Itu hal adat Cina, sendiri settle lahhh!

8 ulasan:

J. Love berkata...

no komen.



BTW, *settle.

lya berkata...

ya. sangat pedas, dan saya sokong.

~aku anak minang~

deus X machina berkata...

lu baru masuk Perkasa ke?

Fiq berkata...

aku ajak makan abc nak tak..
panas sangat cuaca kat sini nieh..

AliceAqram berkata...

haha. gua tulis sebab teruja tengok Ong Bak 3.

AREku berkata...

syok bace ni
hehe
tp pe pendapat ko bile
kte suh org respek kte nk solat
pastu org tu melatah g komen2 dlm fb tulis "solat tp prangai cam cibai"
padahal org tu pon ISLAM gak
(tp x penah nmpk pon die solat)
how?

AliceAqram berkata...

gua banyak kali cakap sebelum ni.

buat baik biar selalu. itu tuhan yang suruh.

bukannya, dah jadi baik baru boleh buat baik. itu setan yang suruh.

ainiey t. Dean berkata...

wahhh suka...lantak hang la (diorg) nk pkiaq apa..aku melayu islam laa