Ogos 02, 2010

Love Lesson For Men 307

Pernah tak korunk dengar peristiwa begini;

Berkawan dan bercinta dah lama, dekat 5-6 tahun. Tapi, tak jadi kahwin sebab JEMU.

atau

Berkawan dan bercinta bagai nak rak sampai 8 tahun. Berkahwin. Tapi tahan 2-3 bulan, bercerai sudah sebab JEMU dan mula tahu sebenarnya TAK SERASI.

atau, pesanan dari orang-orang tua.

Jangan bercinta lama-lama sangat, nanti JEMU. Tak jadi nak kahwin.
............................................................

Aku susah sebenarnya nak terangkan hal ini. Sebab, kalau kita berpegang pada prinsip 'Jodoh itu Tuhan Tentukan' secara obses, memang ternganga lah kau tak kahwen-kahwen.

Aku lebih suka berpegang pada prinsip, 'Jodoh Perlu Dirancang, Kalau Nak Menjadi'. Aku percaya bahawa takdir jodoh tu ketentuan Tuhan, namun, berpegang kepada ketentuan sahaja, hidup ini takkan mencabar. Sepatutnya, kita sebagai manusia kena berpegang pada perancangan dahulu, then, baru di ikuti ketentuan.

Ok, itu intro penerangan.

Series aku nak bagitau, kalau bagi alasan JEMU sebab tak berkahwin, itu adalah alasan paling BULLSHIT yang pernah ada di alam semesta.

Sebabnya, kan aku dah terangkan. Jemu dan kebosanan boleh di atasi dengan simple understanding on activities dalam artikel sebelum ni. So, janganlah bagi alasan tak jadi kahwin sebab bosan dan jemu. Macam kimak doh rasanya. Macam kena tindas dan tak adil.

Bayangkanlah contoh ini. Andaikata lah si lelaki ini dah banyak berkorban masa, tenaga dan duit untuk teman wanita dia. Sanggup menemani si teman wanita ini menghabiskan pelajaran, ataupun menampung perbelanjaan teman wanita sebelum dapat kerja. Memang si lelaki ini sayang habes dengan teman wanitanya. Berkawan dan bercinta sampai 5 tahun. Perempuan ni membalas cinta si lelaki. Caring-caring, jiwang-jiwang sesama. Keluarga perempuan dah kenal si lelaki. Kedua-dua keluarga pernah berjumpa. TAPI!, Last-last, bila si lelaki ni dah hantar meminang. Si teman wanita ni tolak pinangan sebab tak bersedia, atau dah ada lelaki lain yang baru kenal setahun, atau excuse yang tak munasabah. Lebih teruk, perempuan tu dah nak kahwin dengan lelaki yang baru kenal setahun tu. Yang lima tahun ni terkapai-kapai melopong mulut.

Korunk rasa itu apa? Penindasan?

Itu bagi aku namanya perempuan tu memang BARUA. Kalau aku pandai ilmu hitam, dah lama aku santau perempuan tu. Tak pun, busung aje bagi pecah perut.

Nak buat macam mana, bab jodoh, kahwin ni memang tak terlepas dengan pemikiran bomoh-membomoh. Kan? Aku pernah tengok ada orang tu guna biji lada hitam, dia gentel-gentel biji lada hitam sambil baca-baca, sebut nama perempuan tu, halakan pada perempuan tu. Terus perempuan tu naik stim tiba-tiba. Terus perempuan tu pergi tandas, tak taulah buat apa untuk melegakan stim dia. Series shit!

Tetapi. Ishh, ada banyak tapi-tapi plakk.

Kalau kita mengikut pemikiran science skeptical seperti yang aku syorkan ini. Aku nak cakap ni je.

"Chill-lah beb kalau tak dapat kahwin dengan dia, orang tertindas ni makbul doa nya, nanti manatau Tuhan bagi kau 10 kali lebih baik dari perempuan BARUA tu. So, rilek n terima je lah"

p/s : Selamat Berkahwin.

8 ulasan:

J. Love berkata...

still tak ingin berkahwin.

Farid MOFASAD berkata...

gua nie calon takde lagi camna?

harta nak dekat 8 juta dah nie

ekekeke

farhana ann berkata...

tak pernah komen selalu stalk aje.
haha.

oh, boleh tambah sikit?
lepas tinggal kata jemu. lepas tu datang balik pada yang ditinggalkan tu dgn alasan nak just nak jadi kawan lepas tu merayu biar sambung balik hubungan terputus tu. hahaha.

klise kan?

Aqram berkata...

@j.love

esok. aku hantar rombongan meminang

@mofasad.

kumpul lagi sampai cukup 16juta.

@@farhana

itu bukan sahaja klise. tapi sengal.

Fiq berkata...

ilmu jodoh2 nie aku tak khatam lagi..

hellioz berkata...

situation kat atas sangat FUCK
gyahahahahah

gwa pernah rase!!
winrar...

gwa dah move on ke belom hah?
lu tolong jawab sket!

AliceAqram berkata...

gua yakin lu akan move on kalau lu berjaya menjadi hero.

Hamzah Ian berkata...

rilek2..