Ogos 13, 2010

Love Lesson For Men 401

To be a gay or to be seems like a gay.

Pejam celik, dah sampai level 400. Nampak gayanya, bila dah sampai level 400, pelajaran mengenai relationship sudah semakin berkurang. Dalam level 400, kita akan membincangkan hal lelaki dalam gaya, diri, attitude dan segala cara 'how to build up their self to be a real men'? Dan aku melihat gaya lelaki cenderung di pisahkan dengan perkara-perkara tersebut yang akan di sebut dibawah berserta method yang tepat sebagai tips memikat perempuan.


1. Fesyen, Penampilan dan Pakaian.

Selaras dengan ayat mukadimah pertama. Aku harap biarlah pembaca blog aku ini bukanlah penggemar memakai baju round-neck ketat berwarna light purple or light pink. And whatever colour yang menampakkan diri seperti seorang gay. I warned u. Don't ever try to wear it and go around for hook up a girl. Jelas. Ia menjatuhkan maruah lelaki. Imej lelaki seharusnya di bina dengan pandangan sebagai kasar, tegas, berpendirian, matured dan leadership. Simple je aku nak cakap, ada sesiapa tergamak di sini mahu menjadikan lelaki patah sebagai ketua kadet atau mungkin ketua pasukan bola sepak? Tidak ada. Jadi, binalah imej lelaki yang sebenar. Bila hang out dengan perempuan or girlfriend. Gunakan warna baju yang sesuai seperti black, grey, white, blue, red or green. Bukan tak boleh nak pakai kaler light purple tu. Setakat kat rumah buat baju tidur or baju kerja-kerja rumah bolehlah. Takde masalah.

Bentuk pakaian pula. Aku galakkan kemeja, or t-shirt yang berkolar. Ia nampak lebih matang dari memakai baju nipis Topman yang kini digemari oleh mat-mat in-die dan mat-mat rempit. Baju tu sebenarnya nampak kebudak-budakkan. Kalau setakat buat baju dalam, itu boleh. T-shirt polo memang pilihan, tapi menaikkan kolar t-shirt polo sebenarnya nampak macam kurang siuman bagi pandangan aku. Ia seperti desperate sangat nak nampak terlebih macho apatah lagi dengan gaya rambut mohawk dan cermin mata Ray-ban. Be a normal guy dengan menggayakan baju polo tshirt secara normal. Itu lebih di sukai wanita dan tidak hipokrit. Kalau nak nampak cool and fashionable, pakailah coat or sweater witout hooded. Cuma pakailah di tempat sejuk seperti di shopping complex or waktu hujan, bila di luar yang panas, tak payah lah memandai nak pakai. Gila!

Seluar. Lihat bentuk kaki anda. Lihat bentuk pinggang anda. Aku tau, banyak orang sukakan bentuk semi-carrot. Kalau dapat denim yang straight or loose. Nak jugak pegi kedai alter suruh kecikkan bawah. Ok, ada keburukkan yang kita tidak nampak di sini. Tak rasa kelakar ke contohnya bila seorang lelaki memakai skinny jeans tetapi bontot dia besar dan kaki dia bersaiz 8 dan 9. Oh! Itu series menakutkan untuk di lihat. Jika dah tahu kaki tak slim. Terima hakikat. Pakailah seluar khakis atau denim yang straight or boot cut. Kalau nak alter pun, jangan alter bawah saja, alter sekali bahagaian peha supaya nampak kemas dan kena dengan bentuk kaki. Ok? Kasut tiada masalah, pakailah apa pun, selipar pun ok cuma janganlah pakai Crocs yang besar tu. Series aku benci. Kalau kau nak pakai jugak, lantak kau lah.

Fashion ni subjektif. Kalau bijak berfesyen dan kena dengan cara, ia boleh di panggil trend-setter. Kalau rasa malas nak pikir, dan baik ikut cara orang lain, ia di panggil hipster or followers. So, pandai-pandailah asal jangan nampak seperti gay.

2. Attitude and People Connection.

Kalau kau menjadi seperti aku yang merupakan seorang part-time observer. Kau akan dapat lihat pelbagai gaya, perwatakan dan ragam manusia. Ini semua berkaitan dengan cara individu itu berfikir dan kawalan emosi yang individu itu sedang alami. Jadi, aku nak ingatkan, jadilah seorang yang mesra dan bersopan. Hulurkan senyuman pada mereka yang kau lihat membalas pandangan kau. Tak rugi pun senyum. Melainkan jika dapat balasan senyuman seakan gay. Sila ambil perhatian, senyuman seakan gay ialah senyuman lelaki dengan renungan mata yang di kecilkan dan gaya bibir nipis seolah seperti 'so into you'. Kalau perempuan yang buat seperti itu, ia di panggil luck! Kalau lelaki, ia dipanggil bala.

Bila berbual dengan seseorang terutamanya perempuan yang baru kenal. Ada dua options yang aku syorkan iaitu berbual dengan gaya tegas dan berpendirian atau dengan gaya humor dan bijak. Dua cara ini efektif memikat perempuan dalam 97%. Tetapi, benda pertama yang perlu kau ingat, kenalah perhatikan perilaku perempuan itu, boleh masuk atau tak. Ia seperti gambling, kena cuba. Kalau tak kena, contohnya perempuan tu jenis serious, dan kau membuat gaya humoris yang tidak bijak. Nasib kau malang akhirnya kerana di jadikan bahan stalker atas sikap bodoh kau itu. So, bijak lah mengawal tingkah laku. Kata nak charming, kenalah nampak gentleman bila bercakap. Contoh ayat popular lelaki bercakap secara gentleman ialah;

"Hey, you look gorgeous today, i'm amazed.", dengan nada yang simple and quite impressed. You know what i mean?

Yang penting, tak payah lah buat gaya patah-patah ni, kau bukan gay kan?. Lainlah kalau memang kau sebenarnya nampak kasar tapi hati ada taman macam aku ni. Hehe.. tu bukan gay. Tapi, stimulated reaction.

3. Aktiviti

Aku tak tahu lah kalau aku ni terlalu cliche atau aku ni suka berfikiran more bullshit. Tapi, bagi aku, aktiviti bermain bowling beramai-ramai antara lelaki dan tanpa perempuan merupakan aktiviti seakan gay. Manakala aktiviti menyambut hari jadi yang hanya di hadiri lelaki sahaja yang tidak disertakan aktiviti lasak sebaliknya di akhiri dengan aktiviti yang seakan gay signal juga sangat.. ohhh god, seriously you a real man? Bagi aku, to be a real men, we should do a real men activity, right? Seperti futsal, jamming, skate or any extreme sport, gaming include Modern Walfare, Halo, PES or paling cikai pun Counter-Strike. Seriously, tak pernah lagi aku nampak lelaki nampak seakan gay terer bermain DOTA. Kalau ada, show me. Maybe, satu dalam sejuta.

Ini kerana, aktiviti yang kita lakukan dan pergaulan dengan orang sekeliling jelas boleh mempengaruhi gaya diri kita. Kalau kau kerap berkawan dengan lelaki lembut, obviously assured in 2-3 months, you will be like that. Jadi, pilihlah kawan yang sekepala dan tepat. Maka, aktiviti real men kau juga tepat. Contohnya, kalau kau smoker, kan mudah masuk kepala bila dapat kawan yang smoker. Kalau heavy-metal atau death-metal, lebih mudah kau beraktiviti dengan yang sekepala kan? Tapi, bila kau start berkawan dengan lelaki yang suka Super Junior dan berangan nak jadi macam Super Junior, ok, aku tak terkejut kalau kau letakkan playlist lagu SNSD sebagai favourite playlist dalam iPod kau. Kecuali, kau layan semua muzik seperti aku. Tapi, aku benci jugak kalau ada orang claim dia layan semua muzik, tapi bila di beri lagu oleh Barry White, dia cakap 'Kau serious layan lagu ni?'. Atau aku pernah beri lagu Killswitch Engage kepada kawan aku yang kata layan semua muzik, bila bagi dengar, terus dia buang earphone dan cakap 'Sakit kepala, tak masuk'. Ceh, layan semua lagu ye??

So, speak truth even it shakes your hand. And be a real men start today. Bye!

9 ulasan:

Fiq berkata...

aku paling benci lelaki pakai baju ketat + round neck, tunjuk abeh muscle2 dia.

kamonlah.

macam aku tergoda.

lalaalallalalala~~~~~

AlexiaAqram berkata...

eh, ada je org tergoda.

Hapiz Rahman berkata...

sila jangan jadik gay.. :)

banyak gila lesson ko.. kena bukak satu2 untuk baca nie..

AlexiaAqram berkata...

consistency. tu je.

thanks wehh!

J. Love berkata...

so. erm.











lu shave guna chainsaws ke?

AlexiaAqram berkata...

mungkin. bila gillete gua hilang atau housemate gua pakai buat cukur bulu pubic dia.

hellioz berkata...

ouh...
gwa penah ade rambut panjang yg gwa rebond.
looks gay n was called gay.

tapi ade je pmpuan yg approach gwa
n gwa xrase gay pon.

tapi....
masalahnye, gay pon approach gwa jugak...
rimas siyal!
gyahahahaahh~

MOFASAD berkata...

fiq dengki kuat.
hahaha...

aku taf


aceecee

haha

AlexiaAqram berkata...

@hellioz

see? kan aku dah cakap. kalau kau buat gaya gay, mereka yang gay akan datang cari kau. sebab diorang tahu gay signal.

@mofasad

haha. ;P