November 16, 2010

Sepuluh Tahun Selepas Merdeka : Mari Belajar Sejarah Yang Takde Ditulis Dalam Buku Teks Sejarah.

28 NOVEMBER 1967. Rusuhan kaum di Pulau Pinang dikenali sebagai Hartal.

PERISTIWA HARTAL berlaku sebanyak dua kali iaitu pada 1948 dan 1967.

1967, peristiwa Hartal tercetus di Pulau Pinang di mana orang-orang Melayu di Bayan Lepas telah diserang dan dibunuh dengan kejam oleh kaum Cina.

Cetusan dari peristiwa tersebut, askar-askar Melayu dan Iban ditempatkan di Kem Batu Uban (tapak Universiti Sains Malaysia) bagi mengawal keadaan.

Bandar Georgetown semasa itu agak lengang dan di jalanraya, askar meronda manakala penduduk kaum Cina duduk dalam rumah masing-masing kecuali segelintir pegacau keamanan yang terdiri orang Cina yang keluar secara sembunyi-sembunyi untuk bergaduh.

Selepas aman keadaan di Pulau Pinang, kekacauan kaum terjadi pula di Kampung Kovil, Bukit Mertajam apabila orang-orang India menyerang orang-orang Melayu di sana sehingga menyebabkan pembunuhan.

Dilaporkan, seorang lelaki Melayu telah mati ditembak oleh askar kerana melanggar perintah berkurung. Perkara ini menyebabkan kemarahan seorang ahli politik Melayu di sana. Tetapi pihak askar menjawab, ini bukan sebab bagi peluang kepada kaum sendiri, tetapi ini kerana pelanggaran undang-undang, tidak ada perbezaan warna kulit dan bangsa.

Ada orang kata dalang kepada peristiwa Hartal ini adalah parti DAP, parti serpihan yang wujud dari PAP, Singapura. Malangnya, orang Melayu tidak pernah sedar dan mudah lupa. Orang Melayu melihat Arab diperbodohkan Israel, sedangkan orang Melayu sendiri tidak sedar mereka sedang mengali kubur mereka sendiri. Ada yang sanggup bersekongkol, ada yang sudah sedar sedikit.

Sebab utama terjadinya Hartal adalah kerana susutnya nilai matawang Pound Sterling seperti yang di isytiharkan oleh Harold Wilson pada 20 November 1967. Akibat dari kejatuhan nilai mata wang itu, ianya turut menjejaskan matawang Malaysia. Matawang yg dikeluarkan oleh Bank Negara mengalami kesusutan (12 Jun 1967)

Contoh nilai yg susut:
1 sen – sama
5 sen – 4 sen
1.00 ringgit – 85 sen
Satu ribu – 857.10

Penurunan mendadak tanpa kawalan ini menyebabkan negara kita mengalami kerugian sebanyak 150 juta bagi setiap 1000 juta yangg berada di luar negara. Tetapi setelah 5 hari, kerajaan telah berjaya mengapungkan kembali nilainya kepada nilai yang asal.

Malangnya, rakyat di Pulau Pinang terutama kaum Cina (tidak semua) yang memegang ekonomi tidak percaya akan berita yang di isytiharkan oleh Menteri Kewangan Malaysia pada ketika itu, Tan Siew Sin.

Maka berlaku lah Hartal.

Semua kedai-kedai ditutup, puluhan bas dan teksi di bakar malahan kemuncak rusuhan ini, pembunuhan telah berlaku dan rusuhan ekonomi ini bertukar menjadi rusuhan kaum.

Sebuah sekolah asrama anak-anak Melayu (mungkin Madrasah al-Mashor) telah diserang oleh perusuh Cina. Orang-orang Melayu yang tidak menutup kedai pada hari tersebut juga telah dibunuh dengan kejam. Huru hara ini telah berkembang dengan cepat sehingga ke Perak dan kedah.

Tun Abdul Razak bin Husin, Menteri Keselamatan Dalam Negeri mengisytiharkan perintah berkurung di seluruh Pulau Pinang, Kubang Kerian, Bukit Mertajam, Utara Perak dan Bandar Baru, Kedah. Undang undang Keselamatan Awam telah dilaksanakan di tempat tempat tersebut.

Dilaporkan, setelah berlakunya pembunuhan Melayu di Pulau Pinang oleh orang-orang Cina, maka ramai saudara-saudara Melayu dari luar Pulau Pinang telah datang untuk membantu, tetapi berjaya dihalang oleh askar Melayu dan polis dengan ketat sekali.

Mereka yang berura-ura memohon untuk memerdekakan Pulau Pinang dari Malaysia seperti yang berlaku ke atas Singapura juga berjaya disekat lebih awal.

Sekian,

- sumber/credit : militaryofmalaysia.
- disunting : lensarosak
p/s : motif? sendiri mau ingat maaa

17 ulasan:

Jerung Tempang berkata...

aku suka post ko yg ni dan aku teramat amat admire dengan ayat ni

"Orang Melayu melihat Arab diperbodohkan Israel, sedangkan orang Melayu sendiri tidak sedar mereka sedang mengali kubur mereka sendiri."

memang cukup tak sedar. sedih.

a mi parecer berkata...

you know what man!, fuck you! fuck you rusty dark blue ideologi and bring it back to the south! orang karat biru macam kau ni tak layak tinggal kat Penang! you are not even worth to let in even an inch on this land! this state is too good to have someone like you you racist motherfucker! now you can go fuck off and you UMNO racist fuck lick each others balls on the cost of Danga Bay!

AlexiaAqram berkata...

@jerung tempurung

marilah kita kambus balik kubur kita.

@a mi parecer

mwahahahaha. parody sejarah jangan emo sudah bro.

Katak Hijau berkata...

Aku x blajar sjarah, so aku xleh la nk kata byk. Yg aku cuma blh kata, post ni mngkin agak brat sblah. slalunya rusuhan-rusuhan mcm ni, impossible la nk dtntukan spe yg start riot-riot ni. Kita x blh kata org cina, org india, org melayu yg start dlu. slalunya, dlm keadaan mcm ni, suma pihak b'slah. xde yg btul.

and satu lg, ko kata ada org KATA DAP dalang peristiwa ni. ORANG KATA, so aku assume statement tu xde bukti yg kukuh la. So, tidak adil la bg aku, kalo ko nk samakan DAP dgn ISRAEL, sbb Israel mmg t'bukti kjahatan nye, sdgkan DAP ni byk tduhan yg tdak terbukti. Lgpun, suma parti politik prnh dituduh ada agenda-agenda tsmbunyi mcm UMNO sndri. so kalo ko nk anggap TUDUHAN tu sbgai FAKTA dan kata DAP mcm ISRAEL, so UMNO pun mcm ISRAEL bdasarkan tduhan2 yg prnah dibuat trhadap UMNO.

Tapi papepun, trimas la bro mnmbah ilmu sejarah Malaysia aku.

AlexiaAqram berkata...

@katak hijau

ni bukan aku yang cakap, bukan pandangan aku. apa kata kau baca sumber entri ni yang aku beri pada perenggan terakhir. ada link.

ini adalah sebuah temuramah ringkas pandangan ringkas seorang tentera yang terlibat sebagai pengaman sewaktu hartal 1967.

semestinya, dia sebagai yang hidup dan terlibat dengan peristiwa tu lebih arif dari aku, kau, pejuang sepuluh tahun sebelum merdeka, kiasu melayu dan sebagainya.

aku respek pandangan dia, sebab ini adalah pengalaman dia dan sebab itu aku sunting untuk maklumat umum.

anyway, aku memang tak suka DAP sebab ideologi SOSIALIS yang mereka bawa. SOSIALIS adalah serpihan kepada ideologi KOMUNIS. salah satu cabang ideologi SOSIALIS, mereka tak mementingkan keagamaan, dan hubungan manusia dengan Tuhan. cuma mereka lebih suka berpura-pura tidak menunjuk sebagai senjata halus dalam menguasai agenda yang mereka mahu.

at least, UMNO yang bawak ideologi perjuangan bangsa sekalipun masih ada memetingkan hubungan manusia dengan tuhan. itu fakta, bukan auta. kalau tak, takde azan di televisyen jika UMNO itu bak israel.

Myth berkata...

Dude, cek video 10tahun sebelum merdeka kat youtube. kalau lu belum tengok r.

Ada researcher dah buat video pasal hartal ni.

I just love the hidden history~~

AlexiaAqram berkata...

@myth

fyi, aku dah lama tengok video sepuluh tahun merdeka. lama dah. 4tahun lepas. pembikin video, fahmi reza pun aku pernah bersua.

video tu mengenai hartal 'sepuluh tahun' sebelum merdeka. sebabnya mudah, ketidakpuashatian kepada monopoli elit secara halus menurut apa aku fahami. sebab, ada glongan yg tak mahu perlembagaan persekutuan, dan mencadangkan perlembagaan rakyat lebih bagus. so, itu cerita politik. tak puas hati ditolak, ramai2 tutup kedai.

'sepuluh tahun' selepas merdeka yang mengenai ketidakpuashatian kapitalis ni takdak sapa nak buat video ka? tak puas hati ekonomi jatuh, pakat lagi tutup kedai. tak jalan hartal, sebab ada yang tak tutup kedai, pi bunuh orang yang tak tutup tu. elok ka?

Myth berkata...

Crap. Aku salah baca. Aku tak perasan 1967. Ingat 1947. Ampun!!!

AlexiaAqram berkata...

@myth

haha. jeng jeng jeng!

Paria Perawan berkata...

byk sgt mitos@spekulasi@versi
cerita sejarah.
tak tau mana 1 betul...
da macam agama kita.
de macam macam mazhab.
btw gud info!

Faizi, Khairul berkata...

ada yg nak cerita sbb musabab hartal 1948????! dont be surprise yg bukan umno yg membuka jln kemerdekaan

AlexiaAqram berkata...

@faizi khairul

itu 1948.

yang 1968 ni, sampai berbunuh-bunuhan ni langsung takde sapa yang peduli nak tolong.

Faizi, Khairul berkata...

seriously...everybody believes that 1968 is all about clashes of class and race...my grandpa told me a whole different story

AlexiaAqram berkata...

@faizi khairul

ok, kalaulah 1968 ini di anggap dusta, karut marut.

mengapa pakcik yang dulu aku pernah bertanyakan hal ni, dia kata memang benar 1968 terjadi rusuhan kaum? siap berdegar-degar cakap kawan sekampung dia dulu yang kena bunuh.

and, fyi. aku dah duduk 5tahun duduk penang. semua orang yang aku tanya cakap benda yang sama. hishhhhhh.

kau sorang je cakap benda ni tak betul. biaq betuiiiiii. ang duk penang ka?

Faizi, Khairul berkata...

agenda perkuat dependency melayu pd umno..

AlexiaAqram berkata...

yelah

Republic Aku berkata...

bagi aku ...kadang2 nak gak lihat macam mana rupa "PARANG TERBANG"...