Mei 18, 2011

Beruk-Beruk Di Dalam Dunia Blogger

Berkecimpungnya seseorang itu ke dalam dunia penulisan alam maya atau ringkasnya dunia blogger, secara lazimya akan memberi satu semangat dan keterujaan baru dalam sisi kehidupan. Cuba fikirkan semula pada saat seseorang itu mula mendaftar diri di alam maya ini tak kiralah dari cabang laman so-sial seperti facebook dan myspace, laman penulisan seperti blogger dan wordpress, laman bergambar seperti tumblr dan mungkin laman forum seperti jiwang.org dan sebagainya. Apakah perkara utama yang menggerakkan nafsu kita untuk menceburkan diri ke dalam ruang maya ini?

Nak cari kawan-kawan baru, kawan-kawan lama, kawan-kawan terpisah, makwe-pakwe baru, makwe-pakwe lama, dan segalanya yang berkaitan dalam menghadirkan sesuatu perkenalan yang baru.

Tetapi, ramai orang lupa bahawa ; Di dalam dunia maya, anda bukan bertutur dengan mulut, tapi anda bertutur dengan hati. Anda membaca bukan dengan bibir, tetapi anda membaca dengan hati.

Ini yang sering kita terlepas pandang sebenarnya. Apabila berlaku salah kefahaman dalam menafsir artikel dan penulisan di blog orang lain. Itu yang akan berlaku pertikaman lidah sampai kiamat pun takkan habis. Sebab apa? Sebab kita tak ambil inisiatif dalam memahami penulisan seseorang itu secara intensif. Tahu tak apa itu intensif? Ia lebih kurang macam 'kerja lebih'. Ya, kerja lebih seperti membaca artikel terdahulu untuk mengetahui kesinambungan penulisan dan gaya penulisan seseorang.

Aku bagi contoh kalau baca blog yang popular seperti blog Mr.K contohnya ;

Kalau kau baca penulisan dia dari awal, kau akan dapat agak sebagaimana corak penulisan Mr.K. Ya, aku tahu secara terus-terang ada perempuan-perempuan yang tidak gemar dengan blog Mr. K sebab di katakan penulisannya macam bajek bagus atau terlalu overrated pandangannya terhadap perempuan. Ini bukan cakap kosong, kawan baik aku sendiri yang cakap. Tapi, aku rasa macam kelakar juga bila Mr.K di katakan sebegitu. Ia seperti 'kau tak tahu warna seluar dalam dia, tapi kau yakin dia tak pakai seluar dalam'. 

Itu tak adil. Dan lebih tak adil kalau hal remeh macam seluar dalam pun kena ambil serius. Faham tak analogi ini?

Bila membaca penulisan seseorang, kita kena pastikan yang kita bukan dalam kategori 'Beruk-beruk dalam dunia bloggierrr'. Iaini terlalu cepat membuat kesimpulan tanpa menyelidik sebab apakah penulisan itu di siarkan. Alahh, dalam LensaRosak ini pun ada dua-tiga ketul beruk-beruk yang suka sangat terjah tak tentu pasal. Tapi, bagi aku, lantaklah mereka nak cakap apa, aku menulis untuk menyalurkan apa yang terbuku dan hanya berminat untuk buat orang gelak ketawa sambil terfikir. Dan aku rasa, penulisan Mr.K pun begitu juga, hanya nak buat orang tersenyum sendiri dan ketawa. Itu menyeronokkan, kan?

Samalah macam penulis-penulis di Terfaktab. Semua orang yang aku jemput, aku kenal potensi humor mereka. Ada yang begini, ada yang begitu. Menulis di Terfaktab memang menghiburkan, dan semua orang suka berhibur bagi mengubat hati yang lara. Aku sebenarnya tak suka mengongkong bakat orang. Kalau terer, jalan. Tak terer, tak payah buat-buat terer. Itu saja.

Ada yang semangat, ada yang berkomitmen, ada yang sibuk, ada yang kurang beri komitmen. Ada yang takde idea, ada yang nak kongsi idea tapi tak reti nak tulis. Dan ada yang bila di suruh, buat. Bila tak disuruh, pun buat juga. Dan ada juga yang di suruh, tak buat-buat. Ape ade hal?

Aku tiada masalah dengan semua ini. Sebab ianya masih terkawal. Tak perlu take serious sangat lah. Menulis di alam maya ini untuk seronok-seronok saja. Kalau sebab duit, dan terlalu fikirkan pasal duit. Itu aku tak boleh nak cakap sangat lah, baik kau cari orang lain untuk melampiaskan hajat duit tersebut. Aku cadangkan kau berkawan dengan geng-geng 1tube tu. Pergilah minta ditemuramah, jadi popular dan boleh menginterview  Fauziah Ahmad Daud, Heliza Helmi dan salahbrity yang popular. 




Aku? Series aku segan dengan populariti. Kalau kau kenal aku, jangan lupa ucapkan assalamualaikom. Tu je. Hihi. 


p/s : Tajuk tu takde kena mengena sangat pun dengan entri. 
Sebab aku fikir lain, tulis lain. Heh.

41 ulasan:

MOFASAD berkata...

hai trafik hunter.

klik nuff

eiffel berkata...

sbb ko pakai boxer kan.lol


camtaek!

Dee Zahari berkata...

benar juga yaa..


gwa nggak kenal loe kok :p

cerkLeng berkata...

interview Fauziah Ahmad Daud ?
awww..
ada makna tuu..

hik hik

><

Raihana Izzati berkata...

interview rihanna kan lg best.kui3

nerves berkata...

hyeee korunkkkk!!!!


#Lol

Pijahh' de-Arr berkata...

tak knl kau lagi..~

milimilo berkata...

walaupun kau dah delete entri lama2 tapi aku dah save dah semua n nanti nk print sendiri. nak tgu kau bukukan entah bila. terima kasih google reader. *tetiba* :D

samizul.net berkata...

Bro, aku berblog bukan untuk seronok-seronok je. Sebab, aku berseronok sambil serius, muahua3!

Pena Marhaen berkata...

aku pun tak kenal engaku lagi sepertimana kau belum mengenal aku..hehe

Lucifer berkata...

ahli nujum baget tahu apa yang ditulis sampai ke personaliti nak diterjah.

susah untuk mereka pandang pada penulisan sahaja tanpa melompat ke kesimpulan yang si dia itu macam ni, lagi2 kalau yang ada rupa yang ditonjolkan, lag lah banyak kesimpulan akal pendek yang disertakan.


kadang2 buat aku bosan. bosan menulis untuk persepsi yang suka menghakimkan bukan pada penulisan tetapi pada penulisnya.

Si Gadis Marhaen berkata...

Blog Mr. K? Aku yang pompuan ni tak tersinggung pun baca tulisan dia. Tergelak lagi ada. Aku ni bukan pandai sangat tapi aku pun nampak yang dia bukan ada niat nak hina pompuan pun.

Macam kes blog Aididleaks jugak la. Ada orang asyik nampak pasal dia mencarut, memaki dalam entri dia, tapi tak cuba faham mesej yang dia sampaikan.

Kesimpulan: jangan baru baca satu entri, dah buat kesimpulan pasal pendirian penulis blog ataupun pasal si penulis blog sendiri. Sama macam baca novel - baru baca satu chapter, takkan dah tahu plot novel tu.

bact berkata...

1tube?












faker la

chikybellamy berkata...

terbaek lensarosak.haha

Yuyu Musa berkata...

blog mr k memang wajib bukak tiap ari.best!!!

timm berkata...

timm adores AA.





gayly.



hahaha

Nobita Sensei berkata...

bang, nak mintak autograph!

Amoi berkata...

$$

Mehmed - berkata...

aku pun kadang terlupa apa yang ditulis dalam blog aku..


Notha : komen ini pun aku terlupa mau tulis apa..Ahaks!

! Nurida Ardy berkata...

1tube?

motif kewujudan ke arah SS..


hukhukhuk!

Orked Desa berkata...

adui la...mmg terbaek la..

AlexiaAqram berkata...

korang faham ke apa yg aku tulis ni?

daddyzkool berkata...

faham dek...buat apa yg betul dan tak perlu nak perbetulkan org lain sebab kita belum pasti betul sangat...


ujian bahagian kita belum cukup oleh itu cukup2 la apa yg patut...

k_Own berkata...

serius ini style ! hehe

k_Own berkata...

serius ini style ! hehe

k_Own berkata...

serius ini style ! hehe

Anisa Hang Tuah berkata...

hehe..salahbrity

AISHA INANI berkata...

popularity jugak datang dalam banyak cara ;p


baca pakai hati kan? so hati org dah tentu lain2, apa nak kisah cemana pon dorang blogging sebab dorang jek tau apa yang dorang nak while blogging. so, kenapa nak kisah lebih2 kan? ;)


but yes, yang gila popularity like crazy tuh, agak nak muntah la jugak tapi dah itu cara dorang pilih. klik sajaa butang X and shut up. lagi senang, plus musuh pon kurang. kata tak suka popularity, kan?


#popularity suck-but-cool!

AlexiaAqram berkata...

crazy dengan popularity tu elok di jari-tengahkan. mungkin?

Lucifer berkata...

elok pura2 tak kenal,

AlexiaAqram berkata...

betul. bersiul macam tak kenal.

Faztee Danisha berkata...

mcm2 le..cmner lk ngn blogger yg suke kua entri b'baur luch..leh ulas x..skdr nk tgk pndpt

*cimOt* berkata...

lalalalalala..

AlexiaAqram berkata...

ok, setakat ini. aku masih belum terlalu melucah. ish ish ish. apa melucah2 ni? tuhan marah tau?


hehe.

sicomot-comel berkata...

hahahahhaha..

pikir laen, tulis laen..
apebende lah... =,='

1tube?jom terjah !
hahahaha

cerkLeng berkata...

1 tube tu mende ?
hahaha

MY HEART berkata...

Seperti biasa... aku setuju dengan ko.. so, aku up satu entru untuk ko bro... ^_^

http://avelynstorytelling.blogspot.com/2011/05/kata-lensa-rosak.html

EZAN IDMA berkata...

popular ke 1tube? kehkeh

EZAN IDMA berkata...

popular ke 1tube? kehkeh

Juggalo-bloggerpuaka berkata...

popular kan babi blogger lah babi!

Tanpa Nama berkata...

KAU TU SEBENARNYA BAJET BAGOS BAI CAM SUME BENDA TAU N CAM KAU SORANG JEK DE ISIK ATI PERUT YG NK DLUAH...LANTAK R ORG NK WY PE KAU NGAN DUNIA KAU BIA DIORNG NGAN DUNIA DIORANG...X YAH NK PERLI2 PASTU KTUK-KTUK DIORANG...MACAM BGOS NTAH PEPE NTAH....CHALO MKN CENCALOK R....