Jun 12, 2011

Ini Malaysia Melayu Punya

Aku rasa pernyataan seperti tajuk di atas ada banyak versi. Sebab, kalau ikut pandangan dan pengalaman aku. Bila aku duduk di Pulau Pinang selama beberapa tahun. Aku rasa ;

"Berjalan di Queensbay Mall dah macam berjalan di Hong Kong. Ramai sangat cina."

Ia tak sama macam ;

"Bersiar-siar di KLCC sewaktu tahun baru cina dah macam berjalan di Jakarta"

kerana, memang tiada pula istilah ;

"Lepak-lepak di Taiwan sewaktu aidilfitri dah macam lepak di Kuala Kangsar".

Kerana apa? Kerana Melayu memang hanya bermajoriti di Malaysia. Itu saja tempatnya. Takkan lah nak bagi pernyataan "Bercanda di pantai Klebang dah macam bercanda di Malaysia". Tak logik! Jadi, memang Malaysia ni Melayu yang punya lah kan?

Perkara-perkara seperti di atas usahlah kita anak-tirikan sangat. Atau kita terlalu anggap rasis sangat. Ini selayaknya di jadikan perbincangan terbuka. Sebab apa? Sebab kau perlu tahu bahawa tak semua Melayu itu berdendam kesumat dengan cina. Dan tak semua Cina itu membenci Melayu.

Kau Melayu, kau membenci Cina bukan sebab kau benci pasal bangsanya. Tapi kau membenci sebab ada sebilangan Cina yang berperangai macam puki. Seperti Cina yang bawak kereta macam setan boleh selamba parking tengah jalan sampai sesak satu jalan. Itu memang bersifat kebabian. Seperti Cina yang berbual bull-shit dalam bahasa Cina mengumpat dan mengutuk pasal kau depan-depan sewaktu kau sedang tawar-menawar membeli barangan. Kau faham bahasa Cina, tapi Cina tu tak sedar yang kau faham bahasa dia. Apa lagi? Kau benci sebab ada Ah Beng dan Ah Lian yang berperangai seakan babi.

Kau Cina, kau membenci Melayu pula bukan sebab dia Melayu. Tapi, kau membenci sebab ada sebilangan pemerintah Melayu yang berperangai celaka syak-wasangka pasal bangsa kau. Seperti Ibrahim Ali, kau fikir semua Melayu suka orang macam dia? Seperti mat-mat rempit Melayu yang bawak motorsikal cilok kiri kanan sampai kereta kau bercalar. Atau seperti beberapa pelacur Melayu yang tak nak bagi puki kat kau sebab kotey kau tak bersunat. Kau marah dan cuba salahkan semua Melayu.

Apa benda semua ni? Kau membenci individu, tapi kau bawak benci tu sampai ke tahap bangsa. Adil ke?

Tapi, aku nak beritahu. Malaysia ini tetap Melayu yang punya. Sampai bila-bila. Jadi, untuk kau yang Melayu puaka, tak payah ulang-ulang pasal ketuanan Melayu sangat. Untuk kau yang Cina makan babi, tak payah berangan nak rampas kuasa dari Melayu. Dua benda ni, ketuanan dan rampasan akan membuatkan Malaysia jadi hancur. Mungkin Melayu yang akan menang sebab bilangan yang ramai. Mungkin Cina akan menang sebab percaturan yang licik. Lepas menang buat apa? Kau nak campak Melayu ke laut? Kau nak pancung kepala Cina?

Duduk dalam negara ini buat perangai elok-elok sudah lah. Kita ada Melayu yang fasih berbahasa Cina. Ramai. Bukannya takde. Dan kita ada Cina yang fasih berbahasa utara. Melambak. Jadi, kau yang Melayu, tak payah eksyen sangat dengan bahasa Melayu kau. Dan kau yang cina, tak payah lah kau nak cakap bahasa cina kau depan perhimpunan awam. Dua-dua perangai sebegini amat celaka tahu? Tahu tak apa itu celaka? Celaka macam nak kena tibai.

Oleh itu, untuk tajuk di atas, sila bincangkan.

29 ulasan:

Miscellaneous Smiles berkata...

1st no komen e rk.. =.="

free compass berkata...

cina tak boleh potong melayu sebab askar kita semua melayu. di singapore orang melayu tak boleh potong cina, sebab askar meke semua orang cina. kahkahkah.

AISHA INANI berkata...

cina aku kurang bengang. kalo india yer, memang naik darah bila kaitkan dgn malaysia.


mmg malaysia melayu yang punya, tapi.... secara rambang aku rasa ekonomi malysia, cina yang pegang. cuma, yer... mereka penduduk tetap yang ibarat penumpang.


nasib ada 1 malaysia. LOL.

M Fizan berkata...

malaysia nie tanah melayu..bangsa lain juga boleh hidup aman damai macam dulu2..jangan terlepas lagi ke tangan penjajah sudah lar..

qasehraihan berkata...

owhhhh..baru tau mksud celaka..nk kena tibai upanyerr..ekekekeke

aqram..nt awk g trg..sbb cina india xramai sana..amannnnnn sejahtera jeee..

lagi pun trg menang smlm!!!guwa gumbiraaa!!!opss..lari topik dh..

babaii

pyahnakmat berkata...

ade unsur perkauman d situ

EZAN IDMA berkata...

haha gua tau apa itu celaka. haha. alah 1 malaysia sudah :) apa yg penting yg melayu buat cara melayu. iaitu cr keredhaannnya. tak payah nak perkauman sgt lah. ;)

gha sudin berkata...

Saya dibesarkan dalam persekitaran yang mix, suma bangsa ada. Bila masuk skolah asrama, suma melayu, ada sket celaka di situ. Masing2 nak tunjuk pengaruh sapa lagi besar dan perlu didengar kata. Masuk u, geng dengan non-malay n sangat hepi bersaing dan sumanya berjaya dan pada masa yang sama melayu masih ngan sikap dengki. Bila masuk alam bekerja pernah join 1 company melayu universiti swasta gah di shah alam n sikap phd cantas pihak yang betul2 bekerja. Ever since, memang fobia lah dengan ketuanan melayu ni. Chinese pun tak suka kalau ketua diorang berlebihan sangat. In the end is walaupun kita berbangsa tu, we still human n we fight terhadap orang yang salah guna ni. I never proud i'm a malay. It's just a race n dat's all. Takperlula ni ketuanan melayu segala. Bushit.

MDS berkata...

Aku pernah, banyak kali kena dengan cina mencarut depan aku.
Sekali aku cakap cina dengan dia, terdiam hah.

Ada juga kawan aku ni lagi berani, dia dengar cina ngutuk sorang makcik ni dalam bas, dia bangun dia maki balik dalam bahasa cina kat cina2 tu suruh mintak maaf kat makcik tu. Terkial2 kau!

Encik Amie berkata...

saling betolak ansur dibumi tumpangan.huhu. Eh,dgr kata bila kita dah merdeka ke 100 tahun baru british nak pulangkan manuskrip pasal salasilah melayu dan tanah melayu.btl ka? Ce research.

Bigdaddyz berkata...

berpada-pada bila berkata dan berperilaku...

AlexiaAqram berkata...

@free compas.

tak. askar singapura banyak melayu. orang melayu di singapura banyak bekerja sektor awam. tapi, kelas rendah.

@aishah

india pegang perundangan malaysia. tu pun macam haram jugak, sebilangan india yang sembang keling putar belit alam.

@m fizan

untuk terlepas kepada penjajah kurang mungkin. tapi untuk musnah kerana permusuhan kaum, mungkin.

@pyah

ya, sebab ini realiti. tutup dan diam macam mana sekalipun, ia berlaku dan terus berlaku.

@ezan

betul.

@gha sudin

aku kagum dengan pengalaman kau. aku tiada masalah dengan ketuanan melayu, cuma jadi masalah bila hari2 asyik di ulang. dah macam takde kerja lain.

@MDS

memang itu yang patut kau lakukan. aku pun buat macam tu.

@amie

pernah dengar. namun belum habis tahu cerita lagi.

@bigdaddyz

cakap itu biar elok2 sikit ye dak?

budak hitam berkata...

ini aku namakan seimbang. dua-dua kena.
paling penting, golongan yang suka menyalahkan satu kelompok/kumpulan/golongan kerana beberapa individu memang celaka. sampai bila-bila

Hazirah Mustaffa Kamal berkata...

I think you meant that nama malaysia, yang pangkalnya adalah malay/melayu tak dapat diubah sampai bila-bila.

tak lebih dan tak kurang daripada itu.

sebab bila chinese/indians diberi citizenship yang melayakkan mereka memgang ic warna biru yang sama macma kita, bukan kita sebenarnya dah bersedia berkongsi tanah ini dengan mereka?

Amiey White berkata...

gua mix hihihihihi so 22 pun boleh . -.-"

Adila Sahaja berkata...

aku dibesarkan dalam masy Melayu...bila masuk U bestfriends aku non malay..jadi,bila malay friends aku kutuk non malay..memang aku nak marah,sebab seolah-olah macam dorang kutuk kawan2 aku plak.

bLaCk | maWaR berkata...

sebenaqnya...masing2 perangai sama naik cam haram..tu yang dya nak jd sgt tu...

kalaw dok elok2 no hal je...

hr tu msa p penang,jumpa sorg awek ni, cakap mang loghat penang pior r nk hbaq...sekali taw rupa2nya cina tulen...

cumanya kdg2 sedikit hairan why is there still chinese that cnnot speak mala ngan betol sedangkn ada stengahnya plak sampai tak cm cina ataw bukan..

belah pantai timur tak payang ckp..sleng mang kaw2 punya..

afrohead berkata...

quote: "Dan kau yang cina, tak payah lah kau nak cakap bahasa cina kau depan perhimpunan awam."

ini aku lalui masa sambutan tahun baru di padang kota, Penang, Lim Guan Eng tengah bagi ucapan cakap melayu tiba2 dia cakap cina sampai habis.. kami yang melayu dan india ni menganga tak faham bercampur sakit hati..

itu sesuatu yang sangat biadap pada aku.

AlexiaAqram berkata...

@afrohead

sebab itu aku tak suka Lim Guan Eng. dia boleh aku letakkan sebagai pemerintah cina yang suka bersyak-wasangka dengan melayu. sebijik mcm perangai ibrahim ali. tapi, entah kenapa ada sebilangan orang kata dia berpaksikan khalifah umar. gila itu orang!

@black mawar

ya, berperangai elok. semua orang takkan bising maa.

@adila

sewaktu aku di universiti. aku pernah di persoalkan beberapa kawan2 melayu aku tentang kenapa aku usulkan seorang pelajar chinese menjadi timbalan ketua pelajar pusat pengajian. aku rasa sungguh WTF.

@amiey

tahniah.

@hazirah

bukan setakat nama je. dari segi kuasa. aku rasa kuasa melayu masih utuh terutama di sektor kerajaan dan penguatkuasaan. tu je. dan ya, kita patut bersedia untuk berkongsi.

@budak hitam

betul!

wan zuliyana [apel] berkata...

cinta pada bangsa perlu tp x bermaksud perlu benci bangsa lain dan mula jadi racist dan stereotype.
mula menilai individu sebab individu tu sndiri dn bukan bangsanya. tapi kalau toleransi dan hormat x wujud drpd kelompok sesuatu bangsa kepada kelompok bangsa yg lain, susah nak jadi baik dan x amalkan sifat racism.

org melayu kena sedar diri dan akui kelemahan diri sendiri dan akui kelebihan bangsa lain. bangsa lain perlu faham sejarah dan hormat bangsa yang memalaysia kan negara ni.

takkan melayu hilang didunia, tapi kemelayuaan dah lama dah pudar. banyak pulak aku bebel.

J. Abdullah berkata...

Aku rasa aku pun dan dimelayukan sebenarnya. Sebab sekarang ni, senang betul aku nak rasa rasis towards other races, especially inidans. Padahal, dulu kat sekolah, one of my two best friends was an Indian. Lepas tu time sekolah, lebih separuh semua Chinese.

Masuk matriks, masuk UiTM, melayu semua. Ha aku pun jadi melayu ala ibrahim jimbit. Okay taklah sampai macaam tu. Malaysia ni jadi hak milik non-malays bukanlah concern aku sebab as you said, that's not gonna happen.

Tapi kadang-kadang aku suka salahkan kaum sendiri jugak. I think you know what I mean - malas, kurang daya saing, etc. Memang la tak ramai nak mengaku tapi bila kau dah pernah bercampur gaul dengan kaum lain, lepas tu kau dicampak pulak dalam kaum Melayu sendiri, rasa dan hasil tu lain gila. Itu yang aku rasa lah. Ketara sangat.

Oh snap. I guess I am racist, even to my own race. LOL!

amelia berkata...

sokong ang!

eszol raar berkata...

melayu cuma sebuah lagi bangsa. malaysia hanya negara yg byk melayu. tu je. kalau nk main cerita demokrasi sgt,melayu punya la. kalau nk nama sejarah? pergi mampus dgn nama melayu kau!

kesumaharyani berkata...

lagi lagi kalau kau jumpa customer cina yang bajet macam cashier tu nak sgt duit dia. adoi hampeh betul.

[n a j e e b] berkata...

COOL.
membuka mata seluas-luasnya. =)

p/s: btw, thanks sbb all your posts berjaya membuka mata hati dan jiwa dr menjadi rosak & jumud oleh pemikiran sebilangan 'so-called-blogger' yg sgt annoying..

farhanieza berkata...

gua suka entry ni sebab sama mcm yg gua fikir.... cume tak tahu nak luah mcmana... thanx

Katak Hijau berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Katak Hijau berkata...

Tak berapa setuju dengan beberapa point di atas, but it was well delivered nonetheless.

Kadang-kadang dengar pendapat dari orang yang berpandangan lain dari kita menarik. Sebab tu gua follow blog ni. Kalau asyik follow blog yang sama pendapat dengan kita, sampai bila nak berkembang ye tak?

they call me yon berkata...

bukak utube klu nak tgk org gaduh berlandaskan racist..