Julai 26, 2011

Kaya dan Rezeki

Hari ini aku cuma nak tulis sedikit saja kalau boleh. Straight to the point.

Aku lihat arwah Sosilawati yang kaya tu. Aku terfikir ;

Rezeki dia. Apa yang Tuhan beri iaitu kekayaan. Tapi, sayangnya umur dia tidak panjang. Dia kaya, dan ada harta berjuta-juta, boleh beli apa sahaja. Tapi, sayangnya dia mati bukan dengan mati secara normal kan?

Apa itu sebenarnya?

Itu bukan ketentuan. Itu lah di namakan adil dari Tuhan. 

Kau boleh dapat rezeki kekayaan. Tetapi, ada rezeki lain yang mungkin Tuhan akan tarik. Tak kisahlah sama ada nak tarik rezeki anak ke, rezeki umur ke, rezeki perkahwinan ke. Itulah keadilan dari Tuhan.

Kau mungkin tinggi, tapi sayangnya kau tak kacak ataupun otak kau singkat. Kau mungkin berbadan sasa, tapi sayangnya kotey kau panjang 4cm saja. Kau mungkin mempunyai muka yang cantik, tapi buah dada kau sangat kecil. Kau mungkin lawa, dan body segala solid siap ada, tapi sayangnya kau dah macam pelacur atau ya, banyak lelaki dah memuki kau.

Sebab, memang tiada manusia yang akan dapat segala-galanya. Lainlah kalau kau Nabi Sulaiman, takpun Dajjal.

Jadi, dari situ aku terfikir juga tentang diri aku sendiri. Agaknya kalau aku menjadi seorang jutawan, entah panjang ke tidak umur aku. Entah bahagia ke tidak perkahwinan aku, dan entah banyak ke tidak anak aku dapat.

Mungkin benar kata-kata ijtimak para ilmuan. Sewaktu kita dalam kandungan, kita sendiri (dalam bentuk roh) telah menentukan hidup kita sebagaimana di dunia. Ha, yang itu baru di panggil ketentuan. Mungkin sewaktu aku di dalam kandungan ibu aku, mungkin aku mahu menjadi seorang penulis, mungkin dermawan, atau pun mungkin aku akan mati muda. Siapa yang tahu kan? Tiada siapa yang tahu pilihan kita, malah kita sendiri tidak tahu pilihan kita di dalam kandungan.

Yang aku hanya mampu buat dalam berdoa, moga aku tidak mati dalam keadaan mengaibkan. Aku ingin hidup lama kalau boleh, agar aku boleh capai impian yang aku nak dan aku hanya mahu menjalani hidup secara bersederhana.



Tapi, kalau bakal mak mentua aku still nak mas kahwin sampai 7 dinar emas. Aku nak cakap ;


Makcik kahwinkan je lah anak makcik dengan lembu. Setel.



p/s : Nak pergi tengok bola lawan Singapore, tapi hujung bulan, duit selalu tiada. Haihh.

17 ulasan:

Mehmed - berkata...

dah tertulis jadi macam tu lah. kalau mak mertua detak hantaran mahal,maknanya dia ingat kau mampu. Ahaks!


*tiket rm30 dah,tapi mesti pergi yob

Mehmed - berkata...

ops! silap,belum mertua lagi tapi bakal mak mertua. Ahaks!

Lucifer berkata...

Tuhan bagi adil, tapi kita-kta ni selalu pertikai tak adil.

part kote pendek yang tak leh blah tu.

RepublicAku berkata...

semua telah tersurat siang2 jagi...

Wadi AR berkata...

7 dinar emas bukan banyak ke?

bujal X berkata...

kamu nak meminang anak arab kah? pakai dinar emas plak~~he~~

Akim berkata...

bagus, gua suka.muahahaha

Alexandriana Alia berkata...

For everything you have missed, you have gained something else, and for everything you gain, you lose something else.


memang kita tak akan dapat SEMUA sekali.

Aqram berkata...

@mehmed

rm30 tu rm30 lah, duit minyak nak ke bukit jalil dari johor tu yang SEHSAK nya.

@lucifer

kotey panjang tu penting jugak kadang kala.

@republic

heheh

@wadi AR

banyak tak banyak pun, 700x7. kira lah sendiri.

@bujal x

nak minang anak Nik Aziz. eh, kalau ada. haha.

@akim

bagus.

@alex

yup. :)

Akak Kopi berkata...

amboi hantaran 7 dinar emas ko ni nak kawin ngan minah arab ke..

cik aryu berkata...

best

norinaomar berkata...

Teringat pada Datuk Siti Nurhaliza
ada rupa,ada suara merdu,ada suami kaya,ada segalanya kecuali anak..sebab tiada manusia yang akan dapat segala-galanya.

ada doa yang boleh diamalkan
'Ya Allah,hidupkanlah aku dalam iman,matikanlah aku dalam keadaan yang dihormati'

best entri ni!

Miscellaneous Smiles berkata...

itu nmanya ktentuan =D

badolah berkata...

makcik,kawin kan je lah anak macik dengan lembu.style dol ayat ko!

lembu terpaksa menjual diri sendiri untuk nak dapatkan mas kawen 7 dinar emas.

Murni Yusoff berkata...

enjoy baca entri nie smpai abis..setiap org rezkinya msing2 kn..tp kne usha gak kn..tp tetp igt xsemu bnda bole kte dpt kn dunia nie..sbb 2 dunia nie fana kot..=)

Miss Ninie berkata...

sempoi je entry u..i like! buat saya terfikir juga, begitu kerdilnya kita didunia ini..so, berwaspadalah!

Amar Alis berkata...

semua orang tak sempurna tapi orang lain pandai saja meletakkan harga yang bukan-bukan pada benda yang tak sesempurna mana tu.