Ogos 06, 2011

Ramadhan dan Larangan

Aku dalam mood bercampur-baur. Gembira kerana kerja editing Kitab Terfaktab sudah habis dan sedih kerana hati terluka. Jadi, aku rangkumkan dalam bentuk point-point sajalah.

1. Dengar cerita MB Kedah masuk hospital sakit jantung? Cerita pasal Kedah ni, aku memang cukup bengang dengan penarikkan larangan pusat hiburan di bulan Ramadhan ini oleh KERAjaan PAS Kedah. Depa kata alasan depa sebab tolak ansur dan hak. Aku nak cakap; Bullshit.

2. Depa cakap depa taknak halang hak-hak orang bukan Islam untuk makan dan minum di bulan Ramadhan. Depa cakap depa perlu bertolak ansur dengan orang-orang bukan Islam yang di pelopori DAP, MCA dan Gerakan. Aku nak cakap; Tak pakai akal.

3. Aku akan setuju penarikkan kalau larangannya ke atas KEDAI MAKANAN, RESTORAN, WARUNG, GERAI-GERAI KECIL, dan KOPITIAM. Sebab itu semua merangkumi hak untuk makanan. Itu hak untuk manusia agar teus hidup. Memang itu keperluan asasi.

4. Tapi apa kejadahnya PUSAT HIBURAN lah celaka? PUSAT HIBURAN itu apa lah badigol? Pusat hiburan itu Warung Ah Leng ke? Pusat hiburan itu Kedai Roti bakar 888 ke? Tak lah mangkuk, pusat hiburan itu ialah PUB, BAR, KELAB dan DISKO. Tak lupa juga amusement center dan kedai-kedai kuda halal yang ada kat sekitar Pantai Johor, Kedah. Hiburan 365 hari itu keperluan asasi ka?

5. Itu semua dah termasuk dalam hak manusia untuk berhibur. Celah tang mana masuk dalam hak untuk makanan? Habaq mai aku sikit. Apa depa tak reti beza ka antara kedai makan dan pub? Ke pub dan kedai makan masuk dalam satu lesen yang sama? Aik? Macam mana depa organize ni?

6. Aku bukan apa. Benda hiburan-hiburan ni tolonglah stop sekali sekala kalau boleh. Sebulan je pon. Hormat sikit kat orang Islam yang berpuasa. 11 bulan penguasa Islam tak kacau apa pon, kasi angpa makan elok-elok. Takkan satu bulan ja angpa tak boleh tutup pusat hiburan kot?

7. MB Kedah kata tolak ansur konon. Itu bukan tolak ansur. Itu namanya bebal jadi lembu, tewas dengan kehendak dunia. Memang tanpa segan silu lah aku cakap; Kalau macam ni lagunya, PAS dan UMNO pun sama boleh pergi melingkup.

8. Pasai apa? Dulu UMNO pun buat macam lagu ini semua. Mula-mula nak tutup, eh tarik balik pulak. Lepas itu, PAS waktu jadi pembangkang kritik UMNO Kedah, mengata tak Islamik lah, kufur lah ikut cakap kapiaq, kafir lah, UMNO Kedah tak bela Islam dan syariat lah. Ha, sekarang apa cerita. Kena balik kat PAS. Baru padan muka ang.


9. Kamu tahu tak kenapa kita perlu tutup pusat hiburan pada bulan Ramadhan? Sebab untuk kita jadi bertolak ansur antara sesama agama. Ia permintaan dari majoriti Islam kepada bukan Islam. Permintaan untuk bukan saja Islam yang akan buat kebaikkan, tapi permintaan untuk bukan Islam berbuat kebaikkan. Bagitau aku, agama mana yang suruh penganutnya buat kerja dosa? Bagitau aku agama mana galak orang pergi disko? Aku nak bakar kitab agama depa. Apa orang PAS Kedah ni tak pernah tahu disko, pub, bar tu macam mana ka?

10. Pusat hiburan di penuhi arak, dadah, sosial, seks bebas, rokok, dan sebagainya. Depa bolehlah cakap akan halang yang Islam dari masuk. Demi kebaikkan Islam kononnya. Tapi, ada jaminan ka yang bukan Islam kalau masuk, tak pergi muntah arak tengah jalan raya? Ada jaminan ka yang bukan Islam kalau masuk, dia tak pergi after-party dengan bini orang? Pelacuran? Ada jaminan ka yang bukan Islam masuk, dia tak terjebak dengan dadah? Demi kebaikkan bukan Islam tak nak cerita?

11. Aku pernah pergi ke pusat hiburan. Ya, aku pernah. Tapi, aku bukan kaki pusat hiburan nak pergi tiap-tiap hujung minggu. Last aku pergi pon dua tiga tahun lepas. Sebab aku tahu pusat hiburan bukan tempat yang baik. Buat apa nak pergi secara kerap? Buat dosa lah woi.

12. Hasil dari pengalaman aku, serius yang banyak memenuhi pusat hiburan ialah dari anak muda. Jadi, aku rasa. Kalau tak nak fikir pasal agama masing-masing pon. Fikirlah. Baik kau Madam Wong, Uncle Muthu, Uncle Liu bahkan Mrs Vasentha sekalipun, ingatlah. Mak bapak mana yang suka anak dia pergi pusat hiburan? Tak kira dari mana cabang agama pun baik Buddha, Hindu mahupun Kristian. Kalau ada mak bapak yang suka tengok anak dia pergi pusat hiburan dengan balik mabuk, bawak perempuan, terjabak dengan dadah dan sebagainya. Ternyata, memang ada masalah dengan masyarakat bukan Islam di Malaysia sekarang. Sukakan hiburan melampau.

14. Aku bercakap atas dasar keprihatinan rakyat. Yang nak lihat baik kau Islam atau bukan Islam. Kita perlu jadi be a good Malaysian. You go to entertainment center and then you having liquor, fuck some random girls, drive dangerous. Do you think that you good enough to be a good citizens? Hell no!

15. Jadi, terima kasihlah kepada Kerajaan PAS Kedah kerana mengikut jejak langkah sekular UMNO. Tahniah. Tahniah juga kerana mendahulukan hiburan atas alasan hak berbanding mendahulukan kebaikkan atas dasar mengubati penyakit sosial. Tahniah! Kan dah kena sakit jantung. Beringat skit ok?

Chalo Assalamualaikom.

27 ulasan:

Wadi AR berkata...

kau penin lagi ni

fingerkontot berkata...

macam marah je.

keh keh keh.

Johan 'Champ' Radzi berkata...

Jangan terlalu menghukum, Aqram.

Umie Artoqiemie berkata...

Panasssss panassss

Amna.Qadeeja berkata...

erk aku memang anti pas dan puak pembangkang dari dlu lg.ckp xserupa bikin. bukan aku nak sebelah kerajaan sgt tapi rata2 yg aku tengok skrg, dulu bukan main kutuk kerajaan tapi ble kerajaan bg duit dana sape yg beria nak? puak diorangla berlari pegi ambik! semua yg kerajaan buat ade je yg xkena.

so,kalo nk judge jgn judge luaran je. dalaman tu kena tengok juga. oke maaf aku emo sikit bab2 cmni.

Dzarief Zuhdi berkata...

aku org kedah woo.. malu gak ler.. whatdefish la.. cakap tak supa bikin.. hampeh toi..

RepublicAku berkata...

apa lagi nak dicakapkan...pas pun sama cakap tak serupa bikn...keh3...

zuhair berkata...

haha kau ni. kurang baca surat khabar agaknye.

lain kali baca la kenyataan ustaz azizan pasal benda ni. ni tak, kuat sangat melatah. cakap bodoh marah lak

Aqram berkata...

sebab aku dah baca kenyataan dia dan video keterangan dia lah aku rasa dia tu cakap aja pandai. nak marah2 sindir org yg tak setuju dia. padahal tak sedaq dia pun dua kali lima melingkup.

kesian kau ni zuhair. aku nak cakp kau no bodoh, marah pulak.

ZurainiSwarnoD'Amor berkata...

abg. sabar ! wish u best of luck !
epi ramadhan ^^

Akim berkata...

aku golongan muda mudi, jadi biasalah muda mudi mana yang tak gemarkan hiburan ? Tapi apa yang "orang tu" buat mungkin dah silap dan patut ditegur. Dan tak patut-patut seperti apa yang hang cakap. Aku pun duk kat area tu gak, sama ja pernah layan kelab dan aku malu tengok golongan umur seperti aku masuk dalam tu dan balun apa yang ada. Arak ? Awww. They drink it like coke.

cat who predicts death berkata...

perenggan ada nombor dah macam mahadey aku tengok.kehkehkeh

norinaomar berkata...

aku suka entri ni,aku panas hati gak baca..mati menggelupur ke kalau tak g pub sebulan.boleh sawan babi agaknya.
Ni lah jadinya bila PAS dah jadi balaci kopet-kopet ni.

Tanpa Nama berkata...

apa yang MB kedah tu dah buat ialah ikut sama cara UMNO. mengasingkan islam dan pentadbiran.

ini bukan faktor islam dominance. tapi nilai moral. pusat hiburan menjatuhkan nilai moral. kenapa perlu bertolak ansur dengan kejatuhan nilai moral?

dan islam itu adalah agama mendukung nilai-nilai moral yang baik.

ARC™ berkata...

aku xpaham kenapa ada yang cakap aqram "terlalu menghukum" dll.

oh aku tahu, mesti balaci PR.

Mesti...

To Aqram: nice post dude. Tapi ko terlupa 1 benda rasanya: Memang xde agama yang menyuruh penganut dia g kelab camtu, tapi diorang yang pergi ni bukan ahli agama pun... hehe

Aqram berkata...

dear arc

itu lah masalahnya. dah ramai sgt org bukan ahli agama. bila dah ramai, tak hairan org yg bukan ahli agama akan take over negara ni ye dak?

basikal berkata...

"Aku nak bakar kitab agama depa"..serius cool n giler pnyr statment.nice post.

zuhair berkata...

bagus la ko dah baca kenyataan ust azizan tu. cuma slack ko tak paham je kot. btw mungkin ko boleh ulas isu MCA bidas kerajaan kelantan sebab kesnya hampir sama

lagi satu, ko tak buat pape. cuma mencarut kat blog ko je.

Tanpa Nama berkata...

bro zuhair, bace paper boleh.PERCAYA kemudian yer.hahaha!

anGah berkata...

pantai johor? haha.. dekat kg aku tu.. kuda bersepah dowh... sri intan shahab perdana.. mana mana pun banyak.. mcm cendawan lepas hujan..

haikalblank berkata...

pusing2 sape pun sama gak ye dak?

"jangan terlalu menghukum".HAHA

Tanpa Nama berkata...

aqram ni islamik rupanya.hahaha.

Tanpa Nama berkata...

NOOB!!

Nurul Nurúrú berkata...

Sy agree dgn point number 3 and number 4. Nways, you're very confusing personlah Aqram. Antara putih dan hitam, jgn terlalu pilih kelabu OK. Silap cara boleh membawa ke arah munafik. Rasanya entry 8 ogos tu tak perlu lansung.

M here sbb ur old entry pasal wanita dan tudung. (MENJENGKELKAN 4)

Please continue writing.

ntahpape la kau ni! berkata...

cakap mcm kau ni ahli agama dan tiada cacat cela langsung kan?

amar husaini ismail berkata...

HI AQRAM DINZLY..HAHAHAHAHA

Tanpa Nama berkata...

pas ka..umno ka..sama cam kimak..lu pun kimak gak alkarom