Januari 20, 2013

Bagi Kuasa Ke Cina

Maaf kalau tercerita pasal politik. Tapi aku membangkitkan hal ini kerana ia dalam circle aku sekarang. 

Orang cakap ; Teruk-teruk UMNO tu, tak kisahlah orang nak kata apa dia bertelagah ke, tabur duit nak dapat sesuatu ke. Tapi kuasa tetap kekal pada tangan Melayu. UMNO pertahan benda itu.

Orang cakap ; Kalau orang Melayu kat PKR dan PAS, mereka sewenang-wenangnya bagi kuasa ke Cina. Engka tengok dengan kepala mata kau sendiri sudah. Tengok apa yang terjadi baru-baru ini. Tengok isu kalimah Allah, tengok kerajaan Perak time Pakatan Rakyat pegang. Menteri Besar Perak memanglah orang Islam dari PAS, tapi jadi boneka Cina DAP. Sampai bagi hak-milik tanah kepada Cina selama 999 tahun. Sedangkan Melayu dapat 99 tahun. Beza 900 tahun. Tengok Selangor pul...

Ok. Stop. Sebenarnya kalau nak cerita cakap-cakap orang tentang benda ni sampai bila tak habis. Aku cuma nak naikkan satu persoalan sahaja.

Kita tak nak jadi rasis, tapi kita tak nak beri kuasa ke Cina. Ini hakikat pegangan ramai orang Melayu bila ditanya. Kalau kau tak setuju, itu lantak kau.

Kuasa penting woo. Nak bagi ke tidak 'kuasa' orang Melayu itu ke orang Cina?

9 ulasan:

KonspiMaker berkata...

Pernah terfikir juga.Takut satu hari tersungkur di bumi sendiri.

jhnrdzi berkata...

over-generalize tak kesudah.

Sue Echan berkata...

Baio buruk pemimpin biarlah yg mmerintah melayu. Rsau bangsa melayu terasing di negara sndiri mcm sgapura..

mawar berkata...

Kah kah kah

Najla Khairiyyah berkata...

racist tak habis-habis lah kau ni.

tegak kan islam. bukan nye bangsa.

berjuang atas dasar islam. ada beza. kau paham?




Ctnurjamilah Mdyunus berkata...

org islam tu majoriti org melayu ye cik najla

Najla Khairiyyah berkata...

memang majoriti tapi tak semua.


ada paham?

Ais ketoi berkata...

betul..baik pilih pemimpin yg pertahankan kuasa melayu daripada pilih pemimpin yg sah2 nak bagi kuasa kat cina..

Saw Tan berkata...

ni tanah kamu
jadi jangan ambil cukai cina
thank you